به نام خدا
Excel جزوه آموزش نرم افزار صفحه گسترده
منبع : جهاد دانشگاهی واحد رشت
چیست؟ Excel
یک برنامه صفحه گسترده است. صفحه گسترده به برنامههایی گفته میشود که اطلاعات متنی و عددی را در قالب Excel نرمافزار
جدول نگهداری میکنند. ساختار جدولی صفحات این گونه برنامهها، کاربران را قادر میسازد تا با استفاده از فرمول، بین اطلاعات
یا کارپوشه Workbook ، ایجاد میشوند Excel موجود در آنها ارتباط برقرار کنند. به فایلهایی که به این صورت در نرمافزار
میپردازیم. Excel گفته میشود. ما در این جزوهی آموزشی به بررسی نرمافزار 2007
جدید Workbook ایجاد یک
یا برگه میباشد،ایجاد Sheet جدید که حاوی سه Workbook را باز میکنید به صورت خودکار یک Excel هنگامی که نرمافزار
Office Button جدید ایجاد نمایید، ابتدا روی Workbook باز باشد و میخواهید یک Excel میشود. در صورتی که نرمافزار
را انتخاب کنید. سپس در پنجره ظاهر شده طرح مورد نظر خود را انتخاب نمایید و New کلیک کنید و از منوی ظاهر شده گزینه
کلیک نمایید. Create روی گزینه
Workbook ذخیره
را انتخاب نمایید و بعد در پنجره ظاهر شده Save گزینه Office Button از منوی ،Workbook برای ذخیره کردن یک
مورد نظر Workbook ،Save میتوانید نام فایل، مسیر ذخیرهسازی فایل و نوع فایل را انتخاب نمایید و با کلیک بر روی دکمه
ذخیره خواهد شد. توجه داشته باشید که اگر فایلی را ذخیره کردهاید و سپس در حال ویرایش آن میباشید، در حین ویرایش نیز
فایل خود را بر روی فایل قبلی ذخیره کنید. برای ذخیره فایلی با نام جدید و یا در Ctrl + S میتوانید با استفاده از کلیدهای میانبر
استفاده نمایید. Office Button موجود در منوی Save as مسیری جدید، میتوانید از گزینه
Workbook باز کردن
که ذخیره شده میتوان روی فایل آن دو بار کلیک نمود و فایل ذخیره شده را مشاهده Workbook برای باز کردن و مشاهده یک
میتوان یک فایل ذخیره شده را Office Button در منوی Open در حال اجرا باشد از گزینه Excel نمود. همچنین اگر نرمافزار
باز و مشاهده نمود.
یا برگه Sheet
یا برگه میباشد. در حالت کلی Sheet که ایجاد میشود به صورت خودکار حاوی سه Workbook همانطور که گفته شد هر
و برگ نمودار (Worksheet) میتواند حاوی 1 تا 255 برگه باشد. یک برگه میتواند به دو صورت کاربرگ Workbook نیز یک
باشد. برگ نمودار صفحاتی هستند که برای نمایش نمودار استفاده میشوند. کاربرگها اطلاعات را در قالب یک (Chart sheet)
جدول بزرگ نگهداری میکنند و برای انجام محاسبات نیز استفاده میشوند. هر کاربرگ حاوی 1,048,576 سطر و 1,384
ستون است که سطرها با عدد و ستونها با حروف و ترکیب حروف مشخص شدهاند. از محل برخورد هر سطر و ستون نیز یک
ایجاد میشود که اطلاعات در این سلولها وارد میشوند. آدرس دهی سلولها نیز به این صورت است که اول حرف Cell سلول یا
است. C ستون و بعد شماره سطر مربوط به آن ذکر میشود. به عنوان نمونه آدرس سلول انتخاب شده در شکل زیر 4
میتوان محیط کاری را طوری تنظیم نمود که شماره سطرها در سمت راست باشند و حروف ستونها نیز Excel نکته: در نرمافزار
Page از راست به چپ باشد و به طور کلی محیط برای کاربردهای فارسی مناسب باشد. برای این کار کافیست در زبانهی
کلیک کنید. Sheet Right-to-Left بر روی گزینهی Layout
را میتوان حذف نمود و یا میتوان برگههای جدیدی اضافه نمود. همچنین میتوان نام Workbook برگههای موجود در یک
برگهها را تغییر داد و برگهها را انتقال داد و یا کپی کرد. برای انجام کارهایی از این قبیل روی زبانهی یکی از برگهها راست کلید
برای تغییر نام Rename برای حذف برگه، از گزینهی Delete برای افزودن برگه جدید، از گزینهی Insert… کرده و از گزینهی
برای انتقال یا کپی برگهها، میتوانید استفاده نمایید. Move or Copy… برگه و از گزینهی
وارد کردن اطلاعات در سلول
اطلاعاتی که درون یک سلول میتوان وارد نمود یا به صورت یک مقدار (متن، عدد، تاریخ، ساعت) و یا به صورت یک فرمول می-
باشد که یک مقداری را محاسبه میکند. برای وارد کردن یک مقدار در یک سلول ابتدا با ماوس آن را انتخاب میکنیم و سپس
را میفشاریم. برای ویرایش Esc را میفشاریم. در صورت انصراف نیز کلید Enter مقدار مورد نظر را وارد کرده و برای تایید کلید
یک سلول که مقداری از قبل دارد، ابتدا روی آن دو بار کلیک کنید و سپس به ویرایش مقدار سلول بپردازید.
و از Home هنگامی که در سلولی در حال تایپ میباشید و یا این که از قبل سلول حاوی مقادیری باشد، میتوانید از زبانهی
برای تنظیمات نوشته استفاده نمایید. یکی از گزینههایی که در این قسمت میتواند کاربرد داشته باشد دکمهی Font قسمت
است. همان طور که ملاحظه میکنید، در محیط کاربرگ کادر سلولها با خطوط خاکستری کمرنگی مشخص شده اند که
این خطوط به طور پیش فرض چاپ نمیشوند و برای داشتن خطوطی دلخواه در اطراف یک سلول و یا مجموعهای از سلولها از
این گزینه میتوان استفاده نمود.
میتوانید برای انجام اموری مانند ترازبندی محتویات سلول، تغییر ، Alignment و از قسمت Home همچنین در زبانهی
در ) Warp Text جهت ورود دادهها، تغییر زاویه قرارگیری و ادغام سلولها، استفاده کنید. در این قسمت با استفاده از دکمهی
صورتی که محتویات سلول زیاد باشد) میتوانید آن را چند خطی کنید که در این حالت ارتفاع سلول افزایش مییابد. با استفاده از
نیز میتوانید برای ادغام سلولهای انتخاب شده استفاده کنید. Merge & Center گزینهی
پر کردن خودکار سلولها
نام AutoFill هنگامی که یک سلول انتخاب شده است، یک مربع کوچک سیاه در سمت راست و پایین سلول دیده میشود که
دارد. اگر بر روی این مربع کلیک کنید و با ماوس به طرف سلولهای مجاور (بالا، پایین، چپ و راست) درگ کنید، محتویات سلول
انتخاب شده در سلولهای مجاور نیز وارد میشود.
در مورد اعداد به صورت وارد کردن مقادیر افزایشی و کاهشی در سلولهای مجاور، نیز میتواند مورد استفاده AutoFill قابلیت
را نگه دارید. در این حالت اگر به سمت راست و پایین درگ کنید مقادیر Ctrl قرار بگیرد. برای این کار هنگام درگ کردن کلید
افزایشی در سلولهای مجاور وارد میشوند و اگر به سمت چپ و بالا درگ کنید مقادیر کاهشی در سلولهای مجاور وارد میشوند.
در مورد تاریخ، ساعت، اسامی ماه و روزهای هفته به طور پیشفرض، به صورت افزایشی و کاهشی AutoFill همچنین قابلیت
را بفشارید، قابلیت افزایشی و کاهشی حذف Ctrl نمیباشد. در این حالت اگر کلید Ctrl عمل میکند و نیازی به نگه داشتن کلید
میشود و مقدار به صورت تکراری در سلولهای مجاور وارد میشود.
اصول اضافه کردن و حذف کردن سطر و ستون
برای اضافه کردن یک سطر و یا یک ستون در یک کاربرگ، ابتدا باید یکی از سلولها را با توجه به موقعیت سطر و ستون جدید
انتخاب کنید. برای این کار باید این نکته را بدانید که سطر و یا ستون جدید قبل از سطر و یا ستون سلول انتخاب شده قرار می-
کلیک کنید تا منوی بازشوی آن نمایش داد Insert بر روی Cells و در قسمت Home گیرد. بعد از انتخاب سلول در زبانهی
برای Insert Sheet Columns برای افزودن سطر و از گزینهی Insert Sheet Rows شود. در این منو میتوانید از گزینهی
افزودن ستون استفاده کنید.
برای حذف کردن یک سطر و یا یک ستون ابتدا یکی از سلولهای سطر و یا ستونی که میخواهید حذف شود را انتخاب کنید.
کلیک کنید تا منوی بازشوی آن نمایش داد شود. در این منو Delete بر روی Cells و در قسمت Home سپس در زبانهی
برای حذف Delete Sheet Columns برای حذف کردن سطر و از گزینهی Delete Sheet Rows میتوانید از گزینهی
کردن ستون استفاده کنید.
نکته: در روشی که در بالا برای حذف سطر و یا ستون ذکر شد، باید توجه داشته باشید که بعد حذف، آدرس سطرها و یا ستونهای
بعدی تغییر میکند. اگر بخواهید که فقط محتویات سطر یا ستون حذف شوند و سطر و ستون خالی در جای خود باقی بمانند، بعد
صفحه کلید را بفشارید. Delete از انتخاب سطر و یا ستون کلید
اصول قالببندی اطلاعات عددی
بعد از این که اطلاعات عددی (مانند یک عدد، هزینه، تاریخ، زمان) را در سلولهای یک کاربرگ وارد نمودیم، میتوانیم شکل
نمایش آنها را تغییر دهیم و به اصطلاح برای آنها قالببندی مشخص کنیم. برای نمونه میتوان اعداد را به صورت سه رقم سه رقم
جداشده با ویرگل نمایش داد و یا تاریخ را به گونههای مختلف نمایش داد.
Number و در قسمت Home برای تنظیم کردن قالبی خاص برای یک سلول که حاوی اطلاعات عددی میباشد، در زبانهی
بر روی لیست کشویی موجود در این قسمت کلیک کنید. در این حالت لیستی از قالبها یا فرمتهای مختلف نمایش اطلاعات
برای نمایش Accounting عددی را مشاهده میکنید که باید در اینجا قالب مورد نظر خود را انتخاب کنید. برای نمونه گزینهی
برای نمایش در Time برای نمایش تاریخ به صورت کامل و گزینهی Long Date اطلاعات به صورت مقادیر حسابداری، گزینهی
و در پایین لیست کشویی ذکرشده یک سری دکمههای میانبر برای Number قالب ساعت یا زمان میباشد. همچنین در قسمت
مشخص کردن قالببندی اطلاعات عددی موجود است که با استفاده از دکمهی موجود در این قسمت، میتوانید اعداد را به
صورت سه رقم سه رقم جداشده با ویرگول نمایش دهید.
قالببندی شرطی
قادر است سلولهایی که دارای شرایط خاصی هستند با ظاهری متفاوت نسبت به سایر سلولها نمایش دهد. به Excel برنامه
عنوان مثال فرض کنید که تعدادی سلول داریم که در هر کدام از آنها یک مقدار عددی وارد شده است. میخواهیم سلولهایی که
و در Home حاوی مقدار 5 هستند با ظاهری متفاوت نمایش داده شود. برای این کار ابتدا سلولها را انتخاب میکنیم و از زبانهی
کلیک میکنیم. سپس در منوی باز شده انواع مختلف قالببندی- Conditional Formatting بر روی گزینهی Styles قسمت
کلیک کنیم. اکنون نیز قانون- Highlight Cells rules های شرطی را مشاهده میکنیم که برای مثال ما باید بر روی گزینهی
های مختلفی را با توجه به قالببندی انتخاب شده مشاهده میکنیم که شامل گزینههای مختلفی از جمله بزرگتر بودن، کوچکتر
کلیک کنیم. Equal to … بودن، برابر بودن و ... میباشد. برای مثال ما باید قانون برابر بودن را انتخاب کنیم، یعنی باید بر روی
بعد از این کار پنجرهای ظاهر میشود که در آن با استفاده از یک لیست کشویی میتوان قالب سلولهایی که در شرط صدق می-
کنند را مشخص نمود و همچنین حاوی یک کادر متنی است که در آن باید معیار مقایسه را وارد نماییم. معیار مقایسه برای مثال
کلیک کنیم. اکنون مشاهده میکنیم که سلولهایی که حاوی عدد 5 ok ما عدد 5 میباشد که باید آن را وارد کنیم و بعد بر روی
هستند، با ظاهری متفاوت نمایش داده شده اند.
اصول فرمولنویسی
همان طور که اشاره شد محتوی سلولها شامل فرمول نیز میتواند باشد. برای انجام کارهای محاسباتی میتوان از امکانات فرمول-
استفاده نمود. این کارهای محاسباتی میتواند مبتنی بر سلولهای دیگر نیز باشد. برای وارد کردن فرمول Excel نویسی موجود در
نیز فرمول وارد Excel در یک سلول ابتدا باید علامت = را تایپ نمود و سپس فرمول را طبق قواعد مشخصی وارد کرد. نرمافزار
شده را محاسبه و نتیجه را در همان سلول نمایش میدهد.هر فرمول ممکن است دارای اجزای زیر باشد:
“Test” مقادیر ثابت: مقادیر ثابت شامل عدد و یا متن میباشند. (مقادیر ثابت متنی را باید بین دو علاومت “ قرار داد مانند
( ولی برای اعداد نیازی به این کار نیست مانند 100
آدرس سلولها: هنگامی که از آدرس سلولی در یک فرمول استفاده شود، در واقع مقداری که (در هر زمان) در آن سلول
موجود میباشد در فرمول محاسبه میگردد. با تغییر محتوی سلولی که از آدرس آن در فرمول استفاده شده است نتیجه
فرمول نیز بلافاصله تغییر میکند و به روز میشود.
عملگرها به چهار Excel عملگرها: عملیات محاسبهای و مقایسهای در فرمولها به وسیله عملگرها صورت میگیرد. در نرمافزار
دسته زیر تقسیم میشوند:
عملگرهای محاسباتی یا ریاضی: از این عملگرها در محاسبات عددی استفاده میشود.
عملگرهای مقایسهای: از عملگرهای مقایسهای برای مقایسهی مقادیر استفاده میشود. نتیجه مقایسه ممکن است
درست و یا نادرست باشد که بر مبنای این نتیجه میتوان دستوراتی جهت تصمیمگیری صادر کرد.
عملگر رشتهای یا متنی:
عملگرهای آدرس: برای تعیین محدوده آدرس از دو عملگر : و ; استفاده میشود.
برای سهولت در فرمولنویسی ارائه میدهد. هر تابع ممکن است از Excel توابع: فرمولهای از پیش تهیه شدهای هستند که
صفر یا چند ورودی (آرگومان) داشته باشد. برای استفاده از هر تابع، ابتدا باید نام تابع را وارد کرده و سپس مقدار (یا آدرس)
آرگومان(های) آن را تعیین کنید. آرگومانهای تابع، ممکن است مقادیر ثابت و یا آدرس سلول (یا محدوده ای از سلول ها)
باشند.
موجود میباشد که از جمله آنها میتوان به توابع ریاضی و مثلثاتی، توابع مهندسی، Excel انواع توابع مختلفی در نرمافزار
توابع آماری، توابع مالی و ... اشاره کرد. ما در اینجا تعدادی از توابع پرکاربرد را بررسی میکنیم:
SUM(Number1, Number این تابع مجموع مقادیر عددی را محاسبه میکند. ساختار این تابع به صورت (… , 2 :SUM تابع
را محاسبه میکند. فرمول D و 3 B5 ، A جمع مقادیر موجود در سلولهای 1 =SUM(A1, B5, D میباشد. برای نمونه فرمول ( 3
را محاسبه میکند. B تا 12 A نیز جمع مقادیر موجود در سلولهای 1 =SUM(A1:B12)
این تابع میانگین مقادیر عددی را محاسبه میکند. ساختار این تابع به صورت :AVERAGE تابع
میانگین مقادیر موجود =AVERAGE(A1, B5, D میباشد. برای نمونه فرمول ( 3 AVERAGE(Number1, Number2, …)
A نیز میانگین مقادیر موجود در سلولهای 1 =AVERAGE(A1:B را محاسبه میکند. فرمول ( 12 D و 3 B5 ، A در سلولهای 1
را محاسبه میکند. B تا 12
این تابع سلولهای حاوی مقادیر عددی را میشمارد و سلولهای حاوی مقادیر متنی و سلولهای خالی را در :COUNT تابع
میباشد. برای نمونه فرمول COUNT(Value1, Value شمارش به حساب نمیآورد. ساختار این تابع به صورت (…, 2
هستند را محاسبه می- D و 3 B5 ، A تعداد سلولهایی که دارای مقادیر عددی در بین سلولهای 1 =COUNT(A1, B5, D3)
هستند را محاسبه B تا 12 A تعداد سلولهایی که دارای مقادیر عددی در محدوده 1 =COUNT(A1:B کند. همچنین فرمول ( 12
میکند.
این تابع بیشترین مقدار بین اعداد را بدست میآورد. ساختار این تابع به صورت :MAX تابع
بیشترین مقدار عددی در سلولهای =MAX(A1, B5, D میباشد. برای نمونه فرمول ( 3 MAX(Number1, Number2, …)
را تعیین B تا 12 A بیشترین مقدار عددی در محدوده 1 =MAX(A1:B را تعیین میکند. همچنین فرمول ( 12 D و 3 B5 ، A1
میکند.
این تابع کمترین مقدار بین اعداد را بدست میآورد. ساختار این تابع به صورت :MIN تابع
کمترین مقدار عددی در سلولهای =MIN(A1, B5, D میباشد. برای نمونه فرمول ( 3 MIN(Number1, Number2, …)
را تعیین B تا 12 A کمترین مقدار عددی در محدوده 1 =MIN(A1:B را تعیین میکند. همچنین فرمول ( 12 D و 3 B5 ، A1
میکند.
به وسیله این تابع میتوان یک عدد اعشاری را با تعداد ارقام اعشار دلخواه گرد کرد. ساختار این تابع به صورت :ROUND تابع
که ) A عدد اعشاری موجود در سلول 1 =ROUND(A میباشد. برای نمونه فرمول ( 1,2 =ROUND(Number,Num_digits)
بیش از دو رقم اعشار دارد) را با دو رقم اعشار گرد میکند.
به وسیله این تابع و با کمک عملگرهای مقایسهای میتوان در صورت برقرار بودن یک شرط خاص، مقدار سلول را مشخص :IF تابع
میباشد. برای نمونه فرمول IF(Logical_test, Value_if_true, Value_if_false) کرد. ساختار این تابع به صورت
و در غیر این Yes بزرگتر از 10 باشد، عبارت A را در نظر بگیرید. اگر مقدار موجود در سلول 1 =IF(A1>10,”Yes”,”No”)
در سلولی که این فرمول برای آن نوشته شده است، قرار میگیرد. No صورت عبارت
این تابع تعداد سلولهایی که دارای شرایط خاصی هستند را میشمارد. ساختار آن به صورت :COUNTIF تابع
تعداد سلولهایی که مقدار آنها از =COUNTIF(A1:B12,”> میباشد. برای نمونه فرمول (” 10 COUNTIF(Range,Criteria)
قرار دارند را حساب میکند. B تا 12 A ده بیشتر میباشد و در محدوده 1
میباشد. برای SQRT(Number) به کمک این تابع میتوان جذر یک عدد را محاسبه نمود. ساختار آن به صورت :SQRT تابع
را محاسبه میکند. A جذر عدد موجود در خانه 1 =SQRT(A نمونه فرمول ( 1
میباشد. در واقع Now() به کمک این تابع میتوان تاریخ و ساعت فعلی سیستم را نمایش داد. ساختار آن به صورت :NOW تابع
را قرار دهید. =Now() برای نمایش تاریخ و ساعت فعلی سیستم، کافیست در سلول مورد نظر عبارت
Function نکته: برای شناسایی سایر توابع و همچنین سهولت در وارد کردن نام توابع و آرگومانهای آن، میتوانید از پنجره
کلیک کنید. ( ) fx استفاده کنید. برای باز کردن این پنجره بر روی Wizard
نکته: در نوشتن فرمولها باید به الویت محاسبهی عملگرها توجه نمایید؛ زیرا در نتیجهی فرمول تأثیرگذار است. محاسبات همیشه
از چپ به راست انجام میشوند اما بعضی از عملگرها دارای الویت بالاتری هستند و زودتر اجرا میشوند. به عنوان نمونه الویت
عملگرهای ضرب و تقسیم از الویت عملگرهای جمع و تفریق بالاتر است و زودتر اجرا میشوند. با استفاده از پرانتز نیز میتوانید
الویت اجرای عملگرها ویا توابع را در یک فرمول مشخص نمایید.
ایجاد نمودار
رسم نمودار بر اساس دادههای موجود در سلولها میباشد. برای ایجاد یک نمودار ابتدا باید Excel یکی از مهمترین قابلیتهای
دادههای مورد نظر را در سلولها به صورت یک جدول وارد کنید. سپس باید این سلولها را انتخاب کنید. بعد از این موارد میتوانید
انواع نمودارها را ایجاد کنید. همان طور که در این قسمت مشاهده میکنید دکمههای Charts و از قسمت Insert از زبانهی
قرار دارد، میتوانید Charts مختلفی برای ایجاد انواع نمودار موجود میباشد. (با کلیک بر روی علامت که در کنار قسمت
لیست کاملتری از نمودارها را مشاهده کنید) بر روی دکمهی نوع نمودار مورد نظر خود کلیک کنید تا لیستی از انواع نمودار آن
نوع، نمایش داده شود. در این لیست بازشو بر روی نوع نمودار مورد نظر خود کلیک کنید. اکنون مشاهده میکنید که نمودار مطابق
با دادههای وارد شده و بر اساس نوع انتخاب شده، ایجاد میشود. اگر در دادههای وارد شده در سلولها تغییری ایجاد کنید، این
تغییرات بلافاصله در نمودار نیز اعمال خواهد شد.
(Chart sheet) جدید از نوع برگ نمودار (Sheet) بعد از این که نموداری را ایجاد کردید، میتوانید آن را به یک صفحه
بر Location و در قسمت Design منتقل کنید. برای این کار ابتدا بر روی نمودار کلیک کنید تا انتخاب شود. سپس در زبانهی
را انتخاب کرده New sheet باز میشود. در این پنجره گزینهی Move Chart کلیک کنید. اکنون پنجره Move Chart روی
منتقل میشود. Chart sheet کلیک کنید. اکنون نمودار به یک Ok و روی
همچنین بعد از ایجاد یک نمودار، میتوان شیوه نمایش، طرحبندی، رنگبندی نمودار و سایر مواردی که در ارتباط با ظاهر و
نمایش نمودار میباشد، را تغییر داد. برای این موارد، میتوانید هنگامی که نمودار انتخاب شده است، از گزینههای موجود در زبانه-
استفاده کنید. Format و Layout ، Design های
مرتب کردن
میتوان دادههایی را که به صورت یک لیست در سلولها وارد شده اند، بر اساس یکی از ستونها مرتب نمود. در Excel در نرمافزار
واقع سطرهای حاوی اطلاعات را میتوان بر اساس یکی از ستونها مرتب نمود. برای این کار ابتدا یکی از سلولهای ستونی را که
میتوانید با Sort & Filter و در قسمت Data قصد دارید سطرها بر اساس آن مرتب شوند، انتخاب کنید. سپس در زبانهی
استفاده از دکمهی به صورت صعودی و با استفاده از دکمهی به صورت نزولی، دادهها را مرتب نمایید.
چاپ اطلاعات
میباشد. همان طور (Sheet) باید بتواند انجام بدهد، صفحهبندی و چاپ برگهها Excel یکی از مهمترین کارهایی که یک کاربر
که میدانید هر برگه قادر به نگهداری حجم زیادی از اطلاعات میباشد که ممکن است در قالب چندین صفحه به چاپ برسد. نرم-
به صورت خودکار اطلاعات هر برگه را طبق ابعاد کاغذ تعیین شده، صفحهبندی میکند. برای چاپ اطلاعات میتوانید Excel افزار
پنجره چاپ باز میشود و به وسیلهی آن میتوانید Print استفاده کنید. با کلیک بر روی Print و از گزینه Office Button از
نیز Ctrl + P تنظیمات چاپ را اعمال کنید و در نهایت اطلاعات را بر روی کاغذ چاپ کنید. (پنچره چاپ را با کلیدهای ترکیبی
میتوانید باز نمایید)
همان طور که ذکر شد هر برگه میتواند حاوی اطلاعات زیادی باشد که شاید چاپ همه اطلاعات نیاز نباشد و قصد داشته
باشیم فقط قسمتهایی از سلولها را چاپ کنیم. برای این کار باید ناحیهی چاپ تعریف کنیم. برای تعریف یک ناحیهی چاپ ابتدا
Print Area بر روی Page Setup و در قسمت Page Layout باید سلولهای مورد نظر را انتخاب کنیم. سپس از زبانهی
کلیک کنید. اکنون مشاهده میکنید Set Print Area کلیک کنید تا لیست بازشوی آن ظاهر شود. در این لیست بازشو بر روی
که یک ناحیه چاپ به صورت خطچین در اطراف سلولهایی که انتخاب کرده بودید، ایجاد شده است. بعد از تعریف ناحیه چاپ اگر
برگه را چاپ کنید فقط این ناحیه، چاپ خواهد شد. همچنین میتوانید ناحیههای چاپ دیگری را به ناحیه اول اضافه کنید تا آنها
Add to نیز در چاپ بر روی کاغذ ظاهر شوند. برای این کار نیز باید ابتدا سلولهای مورد نظر را انتخاب کرده و سپس از گزینهی
Print Area این گزینه بعد از تعریف ناحیه چاپ اول به لیست بازشوی ) Print Area موجود در لیست بازشوی Print Area
موجود در Clear Print Area اضافه میشود) برای افزودن ناحیه چاپ جدید استفاده کنید. همچنین با استفاده از گزینهی
میتوانید ناحیهی چاپ را حذف نمایید. Print Area لیست بازشوی
نکته: اگر تمایل داشته باشید که خطوط خاکستری رنگ اطراف سلولها نیز به همراه اطلاعات آنها چاپ شوند؛ در زبانهی
انتخاب کنید. همچنین اگر تمایل دارید Gridlines را از قسمت Print گزینه Sheet Options و در قسمت Page Layout
Sheet Options و در قسمت Page Layout که حروف ستونها و شماره سطرها نیز در کنار اطلاعات چاپ شوند؛ در زبانهی
انتخاب کنید. Headings را از قسمت Print گزینه
موفق باشید