مقدمه
در اواسط سال 1960 رقابت بازار کار بسیار شدید شد.
از سال 1960 تا 1970 هزینه ها بسیار مورد اهمیت قرار می گرفتند. اما بعد
کیفیت در اولویت قرار گرفت. و هنگامیکه سرعت دریافت، موردی شد که مشتریان
به آن نیاز پیدا کردند، بازار کار بیشتر و بیشتر پیچیده تر شد.
یک راهبرد جدیدی تنظیم شد: ( قابلیت بهبود دادن به سیستم براساس نیاز مشتری
). شرکت ها مجبور بودند در تمام کارهایشان خود را با محیط وفق دهند،تا
اینکه بیشتر در اعمال خود انعطاف پذیر باشند و در بخش های مختلف بازار کار
راضی باشند. (customizability).
بنابراین ابداع FMS با تلاش برای دستیابی به منافع قابل رقابت، مرتبط شد.
قبل از هر چیز ، FMS یک تکنولوژی تولید می باشد.
دوم اینکه ،FMS یک فلسفه است. که « system » کلمه ی کلیدی آن است. از نظر
فلسفه FMS سیستم را با دیدگاه ساخت ترکیب می کند. کلمه ای که امروزه سازنده
ها زمزمه میکنند چالاکی است. یک سازنده ی چابک کسی است که در بازار کار
سریعترین است، با کمترین هزینه کارها را انجام میدهد و بیشترین توانایی را
در حفظ کردن مشتریش دارد. به طور ساده FMS راه حلی است که سازنده ها را
قادر میسازد تا به حفظ کردن مشتری دست یابند.
مطالعه MIT روی نکات رقابتی اشاره شده ،چیزی است که شرکت های امریکایی دو برابر اینکه کالا اختراع کنند به آن می پردازند.
آلمانی ها و ژاپنی ها دقیقا مخالف آن کار می کنند.
در مطالعه ی FMS ، ما نیاز داریم که به خاطر بسپاریم که چرا پیتر دراکر
(Peter Drucker) گفت: « ما باید مدیران تکنولوژی باشیم نه اینکه صرفا
استفاده کنندگان تکنولوژی باشیم.»
از آنجایی که FMS یک تکنولوژی است،به خوبی برای نیازهای محیطی تنظیم شده است و ما باید آن را با موفقیت مدیریت کنیم.
1. مفهوم انعطاف پذیری. دیدگاه های مختلف
امروزه انعطاف پذیری به معنی ، تولید با بها و هزینه ی معقولانه و بهبود
دادن تولیدات به بالاترین کیفیت که بتواند به سرعت به دست مشتری ها
برسد،است.
دیدگاه های مختلف درباره ی انعطاف پذیری و معنی آنها در جدول 1 نشان داده شده است.
دیدگاه معنی انعطاف پذیری
صنعتی
- توانایی تولید قطعات مختلف بدون نیاز زیاد به تجدید ابزار
- یک مقیاس از اینکه شرکت به چه سرعت فرایند خود را از یک خط تولید
-
- قدیمی به خط تولید جدید تبدیل می کند.
توانایی تغییر برنامه ی تولید برای تغییر قطعه یا حمل چندین قطعه
عملی -
توانایی تولید محصولات بهبود یافته و بی نظیر با یک روش مناسب
مشتری -
توانایی بهره برداری از روشهای اندازه گیری مختلف سرعت تحویل .
استراتژیکی
توانایی شرکت برای عرضه کردن محصولات متنوع به مشتری
های خود
گنجایش و ظرفیت
توانایی افزایش یا کاهش به سرعت مراحل تولید یا بالا بردن به سرعت ظرفیت از یک تولید یا سرویس به تولید یا سرویس دیگر
بنابراین انعطاف پذیری در صنعت چیست؟
هنگامی که اختلاف زیادی در چگونگی انعطاف پذیری وجود دارد ، یک توافق عمومی
درباره ی اجزای اصلی وجود دارد. در انعطاف پذیری تولید سه مرحله وجود
دارد.
a) انعطاف پذیری های اصلی
- انعطاف پذیری ماشین: هر ماشین ها بتوانند به سهولت پروسه های مختلفی را انجام دهند
- انعطاف پذیری انتقال مواد: میزان سهولت انتقال انواع قطعات مختلف و بطور صحیح قرار گرفتن در ماشین های ابزار موجود در سیستم.
- انعطاف پذیری درعملیات: میزان سهولت اینکه عملیات های متوالی بتوانند برای تولید یک نوع قطعه استفاده شوند.
b) انعطاف پذیری های سیستم
- انعطاف پذیری در حجم : میزان توانایی سیستم برای مفید کارکردن در حجم های مختلف انواع قطعات موجود.
- انعطاف پذیری در توسعه : توانایی ساختن یک سیستم و گسترش پله ای آن.
- انعطاف پذیری در تعیین مسیر: مقدار مسیرهای متوالی که یک قطعه می تواند
به طور موثر در طول سیستم جریان یابد تا یک نقشه ی عملیات بدست بیاید.
- انعطاف پذیری فرایند : مقدارحجم تنظیم شدن قطعات مختلف که سیستم بتواند بدون متحمل شدن هیچ تنظیماتی روی آنها، آنها را تولید کند.
- انعطاف پذیری محصول : مقدارتنظیم انواع مختلف قطعات که می توانند در یک سیستم با کمترین تنظیمات مورد نیاز ساخته شوند.
c) انعطاف پذیری کلی
- انعطاف پذیری برنامه : توانایی یک سیستم برای حرکت قابل قبول در یک سیکل طولانی مدت ،بدون دخالت عوامل بیرونی
- انعطاف پذیری محصول : حجم تنظیم انواع قطعات که سیستم می تواند بدون دخالت زیاد در تجهیزات اصلی تولید کند.
- انعطاف پذیری بازار کار : توانایی یک سیستم برای وفق یافتن مناسب با تغییر شرایط بازار.
2- جستجو کردن مزایا در انعطاف پذیری
امروزه استراتژی صنعت جستجوی مزایای انعطاف پذیری می باشد. و این وقتی
امکان پذیر است که سیستم تولید، کاملا تحت کنترل تکنولوژی FMS باشد.
با به خاطر سپردن ماتریس تولید ممکن است شما بدانید که برای یک صنعت رسیدن
به انعطاف پذیری بالا با بکار بردن تکنیک های ابداعی و تلاش های سازمانی
ممکن است.
ساختار فرایند تولید ولوو را ببینید که ماشینها را روی پالتهای قابل
حرکت،سریعتر می سازد و پروسه انعطاف پذیری را بدست می آورد. همچنین سیستم
ولوو انعطاف پذیری بالاتری دارد چون از کارگرانی با چند مهارت استفاده می
کند که همراه مسیر تولید حرکت نمی کنند.
بنابراین ممکن است ما مزایای انعطاف پذیری را در ساختارهای کارگاه ها جستجو کنیم.
در حقیقت برای اینکه امکان انتخاب سریع مسیر از یک خط تولید به خط تولید
دیگر و با هزینه ی پایین را داشته باشیم به پروسه های انعطاف پذیراحتیاج
داریم و این امر با بکار گیری کارگران انعطاف پذیر که چندین مهارت دارند
امکان پذیر می باشد و توانایی انتخاب مسیر از یک نوع کار به کار دیگر را
توسعه می دهد.
فرایند های انعطاف پذیر و کارگران انعطاف پذیر، نقشه های انعطاف پذیری را
بوجود می آورند،نقشه هایی که می توانند تغییرات را در زمان واقعی ، با
استفاده از تجهیزات قابل حرکت، دیوارهای قابل تخریب در دسترس و تسهیلات
باقابلیت فرمان مجدد وفق دهند.
FMS – یک نمونه از تکنولوژی و یک طرح بندی متوالی
ایده یکFMS در انگلیس و در سال 1960 تحت نام « سیستم 24 » پیشنهاد شد، یک
سیستم ماشینکاری انعطاف پذیر که می تواند 24 ساعت در روز بدون اپراتور و
تحت کنترل کامپیوتر کار کند. از ابتدا به اتوماسیون بجای سازمان دهی دوباره
ی جریان کار تاکید می شد.
خیلی سریع FMS ها بزرگ و خیلی پیچیده شدند که شامل هزاران ماشین کنترل عددی
کامپیوتری (CNC ) و سیستم خبره انتقال مواد بودند. آنها تماما خودکار
وبسیار گران و به وسیله ی نرم افزارهای بسیار پیچیده کنترل می شدند. تنها
تعداد محدودی از صنایع وجود داشتند که بتوانند از عهده ی بکار انداختن آن
در یک FMS سنتی که قبلا توضیح داده شد برایند.
اکنون تمایل FMS به سمت گونه های کوچکی از FMS سنتی که سلولهای تولید انعطاف پذیر نامیده می شوند (FMC )،است.
امروزه دو یا چند ماشین CNC شامل یک سلول انعطاف پذیر می شود و دو یا چند سلول شامل یک سیستم تولید انعطاف پذیر می شوند.
بنابراین یک سیستم تولید انعطاف پذیر ( FMS ) شامل چندین ماشین ابزار همراه
وسایل انتقال ابزار و قطعات مانند روبات ها می شوند که طوری تنظیم شده اند
تا بتوانند قطعات مشابه را هنگامیکه طراحی و توسعه یابند، انتقال بدهند.
رده و ترازهای مختلف FMS ها عبارتند از:
- واحد تولید انعطاف پذیر (FMM ).
مثال: یک ماشینNC ، یک تعویض کننده پالت و یک ضربه گیر قطعه
- سلول های تولید( مونتاژ ) انعطاف پذیر (F(M/A)C ).
مثال: چهار FMM و یک AGV (راهنمای اتوماتیک وسیله ناقل).
- گروه های تولید انعطاف پذیر (FMG ).
مثال: دو FMC و یک FMM و دو AGV که قطعات را از یک منطقه ی بارگیری به ماشین و از ماشین به منطقه ی تخلیه قطعات انتقال می دهند.
- سیستم های تولید انعطاف پذیر (FPS ).
مثال: یک FMG و یک FAC ، دو AGV ، یک انبار ذخیره ی اتوماتیک ابزار و
یک انبار اتوماتیک مونتاژ قطعه.
- خطوط تولید انعطاف پذیر ( FML)
مثال: چندین ایستگاه در یک مسیر طراحی شده و AGV ها.
4 - مزایا و معایب کاربرد FMS ها
مزایا
- سرعت و هزینه ی پایین تر تعویض یک قطعه به قطعه ی دیگر که استفاده ی عمده ی آنرا توسعه میدهد.
- هزینه ی پایین تر کارگر در نتیجه کاهش تعداد کارگران.
- کاهش یافتن موجودی در نتیجه ی بحث طراحی و برنامه ریزی.
- ثبات و کیفیت بهتر در نتیجه ی کنترل اتوماتیک
- هزینه ی کمتر بخش خروجی در نتیجه ی قابلیت تولید بالاتر با استفاده از همان تعداد کارگر.
- نجات یافتن از کارگران غیر مستقیم ، خطاهای کاهش یافته ، کار مجدد ، تعمیر و برگشت کالا
معایب
- توانایی محدود برای وفق دادن تغییرات در یک محصول یا ترکیبی از محصولات
.(ماشینهای قدیمی از نظر ظرفیت وابزار لازم برای تولید محدود می باشند حتی
برای تولیدات مشابه نیز همیشه امکان ایجاد FMS وجود ندارد.)
- فعالیت اساسی و قابل توجه برای طراحی دوباره
- هزینه ای با ارزش میلیونها دلار.
- مشکلات تکنولوژیکی موقعیت دهی دقیق اجزا و زمان بندی دقیق لازم برای فرایند یک قسمت.
- سیستمهای تولید پیشرفته
پیچیدگی و هزینه ی FMS ها دلیلی است برای پذیرش تدریجی به وسیله صنعت.
د ر اغلب موارد FMC ها مورد توجه قرار می گیرند.
آنچه در زیر آمده است، پیشنهادها و شرایطی است که در بسیاری از عملکردها و
فعالیتهای انبار استفاده می شود. شایان ذکر است که اجرای این روشها به
میزان زیادی به ویژگیهای انبار و تجهیزات و سرمایه شما بستگی دارد. اگر چه
ممکن است انبارهای کوچک به طور قانونی به سیستم آبفشانی خودکار نیاز
نداشته باشند، ولی این وسیله یکی از ابزارهای استاندارد پراهمیت درهر
انباری است. مواد ذخیره شده در سالن باید در راهرویی به طول حداقل 100 و
عرض حداقل 50 فوت نگهداری شوند. راهروهای با پایان بی استفاده نباید
درازایی بیش از 50 فوت داشته باشند. در خلال عملیات ذخیره مجدد موجودی،
استفاده از روشهای دستی مانند کارتهای موجودی (کانبان) برای جلوگیری از
انباشت مواد در فاصله ای کمتر از 24 اینچ یا نصف عرض راهرو بهکار می رود.
استعمال دخانیات در انبار بهکلی ممنوع است و علامتهای « سیگار نکشید» مورد
نیاز است. مانند هر قسمت دیگری در فرآیند عملیاتی درجه ایمنی مقابل آتش
سوزی به طور عمده از شیوه ها، فرآیندها و آموزشهای فراهم دیده شده به
کارکنان تأثیر می پذیرد. برنامه های تخلیه: بسیار مهم است که برای
کارمندان به طور کامل مشخص سازید هنگام وقوع آتش سوزی و یا شنیدن صدای آژیر
خطر از آنها انتظار انجام چه کاری را دارید. معمولی ترین عکس العمل
کارکنان در این مواقع توجه به سرپرستان و مدیران و یا سایر کارکنان است تا
ببینند آیا دیگران ساختمان را ترک می کنند یا نه. باید به کارکنان آموزش
داد تا درصورت شنیدن صدای آژیر سریعاً ساختمان را از طریق نزدیکترین خروجی
ممکن ترک کنند. کارگران انبار معمولاً خروجی ویژه ای را که به ندرت
استفاده می شود برای خود تعیین می کنند. این روش بسیار خطرناک است، چون
مسلماً در این صورت آنها زمان زیادی را برای نجات خود از دست خواهند داد.
همچنین اگر از کارکنان خواسته شده باشد قبل از خروج از ساختمان کارهایی از
پیش تعیین شده مانند خاموش کردن وسایل و تجهیزات کار را انجام دهند باید به
آنها آموزشهای ویژه درمورد کار و ضمناً شرایط اضطراری ترک ساختمان داده
شود.
آموزش: باید به کارکنان محل قرارگیری و نحوه استفاده از کپسولهای آتش
نشانی آموزش داده شود. این امر به خصوص در محیط هایی که در آن منابع قابل
احتراق و آتشزا قرار دارند از اهمیت بالایی برخوردار است.
تراکم مواد اضافی و دور ریختنی: توده های بزرگ مواد زائد و دور ریختنی می
تواند خطری بالقوه برای بروز آتش باشد (همانطور که جلوگیری از تخلیه سازمان
هم چنین است). برای انتقال اینگونه موادزائد باید محفظه ها و کانتینرهای
کافی فراهم باشد و وظیفه ای مشخص به هر یک محول گردد. همچنین باید مکانهایی
برای ذخیره پالتها، صندوقها و وسایلی مانند آن در نظر گرفته شود.
در نظر گرفتن طبقه ای خاص برای استقرار و ذخیره مواد: از رنگ یا نوارهای
رنگی برای ذخیره مواد مختلف در ساختمان استفاده کنید. این کار ضریب ایمنی
را در انبار و کارخانه به طور چشمگیری افزایش خواهد داد.
هماهنگی آموزشهای ایمن سازی و شیوه های عملیاتی: فرآیندهای ایمن سازی و اصل
آموزش اغلب اوقات به عنوان نتایجی جداگانه مورد بررسی قرار می گیرند ولی
به مرور زمان متوجه خواهید شد بهتر است این دو بخش را با هم ادغام کنید.
کارهایی که به تمیز کردن سیستمها هواکش، پاکسازی سیستم اطفای حریق، برنامه
تخلیه افراد، شارژ باطری و حمل سیلندرهای گاز پروپان مربوط است، باید بخشی
از برنامه منظم آموزش کارکنان باشد.
نقش ماموران آتش نشانی در ایمنی انبار:
سعی کنید با ایستگاههای آتش نشانی محدوده خودارتباطی موثر برقرار
کنید. در این ارتباط، دو نکته حائزاهمیت است: اولا: مطمئن شوید ایستگاه آتش
نشانی از میزان خطر زیادی که بعضی از مواد موجود در انبار دارند و یا
تغییراتی که در وضع و نحوه استقرار مواد ایجاد می کند آگاه است. اگر آتش
سوزی رخ دهد نکته بسیار مهم آن است که آتش نشانان بدانند کجا گام می
گذارند. ثانیاً درک کنید ایستگاه آتش نشانی محل به شما احتیاج دارد.
الزامات و قیود بودجه ای اغلب دسترسی ایستگاههای آتش نشانی را به تجهیزات
مورد نیازشان سخت و غیر ممکن می سازد. آنها برای مقابله با آتش و حفاظت از
جان و مال انسانها نیاز به امکاناتی دارند تا بتوانند وظایفشان را به راحتی
و درستی انجام دهند. کارخانجات محلی می توانند به وسیله برقراری تماس با
ایستگاههای آتش نشانی محل تا حدودی تجهیزات مورد نیازشان را تأمین و یا
مبلغی را برای خرید این وسایل به آنها اهدا کنند. بی شک این کار سرمایه
گذاری مفید برای جلوگیری از ضرری بزرگ به همان کارخانه است.
لزوم تدوین ضوابط و مقررات ایمنی در صنایع قوانین و مقررات مربوط به
ایمنی در صنایع به سه گروه تقسیم می شوند: گروه اول: ضوابط و مقرراتی که
استقرار صنایع و مراکز خدماتی بر مبنای آن صورت می گیرد. گروه دوم: ضوابط و
مقرراتی که بر ساخت و سازهای صنعتی و موضوع ایمنی بهویژه از لحاظ حریق
نظارت دارد. گروه سوم: ضوابط و مقرراتی که نحوه فعالیت و چگونگی عملکردهای
واحدهای صنعتی را کنترل و نظارت می کند. در نگاه اول چنین ضوابط و مقرراتی
محدودکننده و بازدارنده تلقی میشوند، بهطوریکه الزام به رعایت کلیه
ضوابط و مقررات وضع شده توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی (دولتی و یا خصوصی) از
تمایل به سرمایه گذاری در بخش صنعت میکاهد و می تواند منجر به انصراف آنها
شود. ولی باید توجه داشت که هرگونه حادثه آتش سوزی در یک واحد صنعتی
میتواند زیانهای اقتصادی کلانی را برای صاحبان واحد صنعتی در پی داشته
باشد و افزون بر زیانهای مادی، تلفات انسانی زیادی را نیز به بار آورد. حتی
اگر خطر نشت آتش به واحدهای همجوار بهدلیل تمهیدات از پیش تعیین شده وجود
نداشته باشد قطعاً آلودگیهای ناشی از آتش سوزی در یک واحد صنعتی در مناطق
مجاور آثار مخربی برجا می گذارد. هنوز خاطره آتش سوزی در نیروگاههای اتمی «
تری مایل ایلند » (ایالات متحده- سال 1979) و « چرنوبیل» (شوروی سابق -
1986) از یاد نرفته است. این آتش سوزیها نظر کارشناسان را به این نکته
معطوف کرد که در پاره ای از واحدهای صنعتی نه خود حریق بلکه تبعات آن،
آثاری خطرناک در محیط اطراف خود به جای میگذارد. ضمنا با بروز حادثه آتش
سوزی یک واحد صنعتی بزرگ که در یک شهر کوچک فعالیت می کند، کارخانه از کار
بازمیمانند و نیروی شاغل در آن کارخانه بیکار میشوند. به بیان روشنتر،
تعادل اشتغال در جامعه از بین میرود، افراد زیادی در شهر فرصتهای شغلی را
از دست میدهند و شهر عملاً از لحاظ اقتصادی فلج خواهدشد. بنابراین توجه به
یک واحد صنعتی با چنین ویژگی و اهمیتی تنها به محدوده صنعت مربوط نمیشود،
بلکه این توجه ناشی از نیاز شهر به سلامت و ادامه فعالیت واحد صنعتی مذکور
است. وقوع چنین حوادثی در گذشته و آثار و تبعاتی که بر جای می گذارند، سبب
شده است، در کشورهای مختلف ضوابط و مقررات نسبتاً جامعی برای استقرار
صنایع و نیز نظارت بر عملکردشان تدوین شود. اگرچه کلیت این ضوابط و مقررات
به مسائل زیست محیطی و حفظ محیط زیست از آلودگیهای مختلف بر می گردد، اما
در آنها تجربیات گذشته و آتش سوزیهایی که به دنبال خود عوارض زیست محیطی
داشته اند مورد توجه قرار گرفته است.از اینرو رعایت آنها ضمن حفظ محیط
زیست سبب میشود آتش سوزی در واحدهای مختلف کمترین ضایعات را برای محیط
اطراف داشته باشد.
گروه های درس | گروه | شماره درس | نام درس | نحوه ارائه | واحد | پیش نیاز | هم نیاز | نظام خاص | ظرفیت | ثبت نام شده | لیست انتظار | نام استاد | واحد/مرکز | |
ت | ع |
01 | 01 | 044 | 33 | 12 | دانش خانواده وجمعیت | عادی | 2 | 0 | 69 | 69 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
02 | 02 | 044 | 33 | 12 | دانش خانواده وجمعیت | عادی | 2 | 0 | 69 | 69 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
03 | 03 | 044 | 33 | 12 | دانش خانواده وجمعیت | عادی | 2 | 0 | 69 | 16 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
01 | 01 | 039 | 33 | 12 | تفسیرموضوعی نهج البلاغه | عادی | 2 | 0 | 69 | 6 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
02 | 02 | 039 | 33 | 12 | تفسیرموضوعی نهج البلاغه | عادی | 2 | 0 | 69 | 0 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
01 | 01 | 026 | 33 | 12 | اندیشه اسلامی 2 | عادی | 2 | 0 | 69 | 69 | 1 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
02 | 02 | 026 | 33 | 12 | اندیشه اسلامی 2 | عادی | 2 | 0 | 69 | 23 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
01 | 01 | 127 | 29 | 12 | فرهنگ وتمدن اسلام و ایران | عادی | 2 | 0 | 69 | 59 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
02 | 02 | 127 | 29 | 12 | فرهنگ وتمدن اسلام و ایران | عادی | 2 | 0 | 69 | 0 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
01 | 01 | 478 | 20 | 12 | اندیشه سیاسی امام خمینی | عادی | 2 | 0 | 69 | 42 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
02 | 02 | 478 | 20 | 12 | اندیشه سیاسی امام خمینی | عادی | 2 | 0 | 69 | 0 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
01 | 01 | 151 | 15 | 12 | تربیت بدنی 2 | عادی | 0 | 1 | 25 | 24 | 0 | عموزادمهدیرجی | 7923 | مرکزگرگان | |||
02 | 02 | 151 | 15 | 12 | تربیت بدنی 2 | عادی | 0 | 1 | 25 | 25 | 0 | عموزادمهدیرجی | 7923 | مرکزگرگان | |||
03 | 03 | 151 | 15 | 12 | تربیت بدنی 2 | عادی | 0 | 1 | 25 | 10 | 0 | عموزادمهدیرجی | 7923 | مرکزگرگان | |||
01 | 01 | 400 | 12 | 12 | آشنایی با دفاع مقدس | عادی | 2 | 0 | 69 | 69 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
02 | 02 | 400 | 12 | 12 | آشنایی با دفاع مقدس | عادی | 2 | 0 | 69 | 64 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
03 | 03 | 400 | 12 | 12 | آشنایی با دفاع مقدس | عادی | 2 | 0 | 69 | 0 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
01 | 01 | 410 | 11 | 12 | فلسفه اخلاق (با تکیه بر مباحث تربیتی) | عادی | 2 | 0 | 69 | 22 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
02 | 02 | 410 | 11 | 12 | فلسفه اخلاق (با تکیه بر مباحث تربیتی) | عادی | 2 | 0 | 69 | 0 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
01 | 01 | 011 | 22 | 11 | آزمایشگاه مبانی مهندسی برق | عادی | 0 | 1 | 15 | 15 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
02 | 02 | 011 | 22 | 11 | آزمایشگاه مبانی مهندسی برق | عادی | 0 | 1 | 15 | 15 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
03 | 03 | 011 | 22 | 11 | آزمایشگاه مبانی مهندسی برق | عادی | 0 | 1 | 15 | 10 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
04 | 04 | 011 | 22 | 11 | آزمایشگاه مبانی مهندسی برق | عادی | 0 | 1 | 15 | 0 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
01 | 01 | 004 | 22 | 11 | کارگاه عمومی 1 | عادی | 0 | 1 | 15 | 15 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
02 | 02 | 004 | 22 | 11 | کارگاه عمومی 1 | عادی | 0 | 1 | 15 | 15 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
03 | 03 | 004 | 22 | 11 | کارگاه عمومی 1 | عادی | 0 | 1 | 15 | 6 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
01 | 01 | 255 | 12 | 12 | زبان خارجی | عادی | 3 | 0 | 70 | 70 | 0 | بابا کردی | 7923 | مرکزگرگان | |||
02 | 02 | 255 | 12 | 12 | زبان خارجی | عادی | 3 | 0 | 69 | 69 | 0 | سیف الهی | 7923 | مرکزگرگان | |||
03 | 03 | 255 | 12 | 12 | زبان خارجی | عادی | 3 | 0 | 69 | 69 | 0 | دادخواه | 7923 | مرکزگرگان | |||
04 | 04 | 255 | 12 | 12 | زبان خارجی | عادی | 3 | 0 | 69 | 69 | 0 | سیف الهی | 7923 | مرکزگرگان | |||
05 | 05 | 255 | 12 | 12 | زبان خارجی | عادی | 3 | 0 | 69 | 69 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
06 | 06 | 255 | 12 | 12 | زبان خارجی | عادی | 3 | 0 | 69 | 69 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
07 | 07 | 255 | 12 | 12 | زبان خارجی | عادی | 3 | 0 | 69 | 3 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
01 | 01 | 077 | 22 | 11 | پروژه | عادی | 2 | 0 | 3 | 1 | 0 | مسلمی پور | 7923 | مرکزگرگان | |||
02 | 02 | 077 | 22 | 11 | پروژه | عادی | 2 | 0 | 3 | 2 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
01 | 01 | 110 | 11 | 11 | معادلات دیفرانسیل | عادی | 3 | 0 | 69 | 39 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
01 | 01 | 103 | 13 | 11 | فیزیک پایه 2 | عادی | 3 | 0 | 69 | 30 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
01 | 01 | 179 | 15 | 11 | روشهای محاسبات عددی | عادی | 3 | 0 | 69 | 40 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
01 | 01 | 180 | 15 | 11 | کاربردکامپیوتردرمهندسی صنایع | عادی | 2 | 1 | 69 | 16 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
01 | 01 | 080 | 17 | 11 | کنترل کیفیت آماری | عادی | 3 | 0 | 69 | 13 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
01 | 01 | 005 | 22 | 11 | استاتیک | عادی | 3 | 0 | 69 | 49 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
01 | 01 | 009 | 22 | 11 | مقاومت مصالح 1 | عادی | 3 | 0 | 69 | 51 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
01 | 01 | 010 | 22 | 11 | مبانی مهندسی برق | عادی | 3 | 0 | 69 | 48 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
01 | 01 | 014 | 22 | 11 | برنامه ریزی وکنترل تولیدوموجودی های 1 | عادی | 3 | 0 | 69 | 16 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
01 | 01 | 015 | 22 | 11 | طرح ریزی واحدهای صنعتی | عادی | 3 | 0 | 69 | 13 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
01 | 01 | 017 | 22 | 11 | مهندسی عوامل انسانی | عادی | 3 | 0 | 69 | 8 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
01 | 01 | 018 | 22 | 11 | مهندس ارزش | عادی | 3 | 0 | 69 | 7 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
01 | 01 | 019 | 22 | 11 | برنامه ریزی وکنترل تولیدوموجودی های 2 | عادی | 3 | 0 | 69 | 7 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
01 | 01 | 020 | 22 | 11 | برنامه ریزی نگهداری وتعمیرات | عادی | 3 | 0 | 69 | 13 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
01 | 01 | 021 | 22 | 11 | برنامه ریزی تولید | عادی | 3 | 0 | 69 | 4 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
01 | 01 | 022 | 22 | 11 | تحقیق درعملیات 2 | عادی | 3 | 0 | 69 | 13 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
01 | 01 | 023 | 22 | 11 | ارزیابی فنی واقتصادی طرح ها | عادی | 3 | 0 | 69 | 5 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
01 | 01 | 024 | 22 | 11 | تحلیل سیستم ها | عادی | 3 | 0 | 69 | 6 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
01 | 01 | 025 | 22 | 11 | اصول شبیه سازی | عادی | 3 | 0 | 69 | 1 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
01 | 01 | 026 | 22 | 11 | تئوری صف ومدل های احتمالی | عادی | 3 | 0 | 69 | 0 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
01 | 01 | 027 | 22 | 11 | برنامه ریزی حمل ونقل | عادی | 3 | 0 | 69 | 5 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
01 | 01 | 028 | 22 | 11 | سیستم های پرداخت حقوق ودستمزد | عادی | 3 | 0 | 69 | 10 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
01 | 01 | 029 | 22 | 11 | تجزیه وتحلیل وطراحی سیستم های اطلاعاتی | عادی | 3 | 0 | 69 | 8 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
01 | 01 | 030 | 22 | 11 | تئوری تصمیم گیری | عادی | 3 | 0 | 69 | 1 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
01 | 01 | 031 | 22 | 11 | ایمنی وبهداشت صنعتی | عادی | 2 | 0 | 69 | 7 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
01 | 01 | 032 | 22 | 11 | مدیریت فناوری | عادی | 3 | 0 | 69 | 1 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
01 | 01 | 033 | 22 | 11 | نظریه فازی وکاربردآن | عادی | 3 | 0 | 69 | 0 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
01 | 01 | 034 | 22 | 11 | مباحث منتخب درمهندسی صنایع | عادی | 3 | 0 | 69 | 0 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
01 | 01 | 079 | 22 | 11 | اقتصاد مهندسی | عادی | 3 | 0 | 69 | 18 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
01 | 01 | 081 | 22 | 11 | کارآموزی مهندسی صنایع | عادی | 1 | 0 | 12 | 10 | 0 | مسلمی پور | 7923 | مرکزگرگان | |||
01 | 01 | 162 | 12 | 12 | زبان تخصصی | عادی | 2 | 0 | 69 | 25 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
01 | 01 | 063 | 14 | 12 | اصول حسابداری | عادی | 3 | 0 | 69 | 5 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
01 | 01 | 102 | 18 | 12 | اصول مدیریت وسازماندهی | عادی | 2 | 0 | 69 | 7 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
01 | 01 | 104 | 18 | 12 | مدیریت وکنترل پروژه | عادی | 3 | 0 | 69 | 18 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
01 | 01 | 105 | 18 | 12 | سیستم های اطلاعات مدیریت | عادی | 3 | 0 | 69 | 20 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
01 | 01 | 106 | 18 | 12 | اصول بازاریابی | عادی | 2 | 0 | 69 | 9 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
01 | 01 | 107 | 18 | 12 | مدیریت مالی | عادی | 2 | 0 | 69 | 21 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
01 | 01 | 108 | 18 | 12 | مدیریت منابع انسانی | عادی | 3 | 0 | 69 | 7 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
01 | 01 | 109 | 18 | 12 | مدیریت استراتژیک | عادی | 3 | 0 | 69 | 3 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
01 | 01 | 424 | 20 | 12 | انقلاب اسلامی ایران | عادی | 2 | 0 | 69 | 32 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
01 | 01 | 657 | 20 | 12 | حفظ جزء 30 قرآن کریم | عادی | 2 | 0 | 70 | 70 | 3 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
01 | 01 | 024 | 21 | 12 | اقتصادعمومی | عادی | 3 | 0 | 69 | 15 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
01 | 01 | 174 | 23 | 12 | آشنایی باقانون اساسی جمهوری اسلامی | عادی | 2 | 0 | 69 | 2 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
01 | 01 | 027 | 33 | 12 | آیین زندگی (اخلاق کاربردی ) | عادی | 2 | 0 | 69 | 18 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان | |||
01 | 01 | 029 | 33 | 12 | اخلاق اسلامی(مبانی و مفاهیم) | عادی | 2 | 0 | 69 | 19 | 0 | اساتید گروه آموزشی | 7923 | مرکزگرگان |